Recensie: Het tablet Bamboo Fun

Onlangs heb ik kennis gemaakt met het Bamboo Fun tablet. Ik was erg benieuwd wat deze tablet zou kunnen toevoegen aan mijn bestaande user-experience setup. De website van Wacom Bamboo belooft het volgende:

Maak kennis met je favoriete hulpmiddel voor creativiteit – schitterend design, leuk en ongekend intuïtief! Met het nieuwe Bamboo Fun Pen & Touch-tablet kun je stijlvol twitteren, met flair communiceren en kiekjes in fotografische meesterwerken omtoveren. Het tablet is een efficiënt, flexibel en ontzettend leuk hulpmiddel voor persoonlijke creativiteit. Het heeft een zilver-zwarte vormgeving en is in twee formaten verkrijgbaar (small en medium), die beide even slim, inspirerend en gebruiksvriendelijk zijn.

Ok, dat klinkt goed, nu de praktijk. Ik heb twee weken lang de medium variant getest:

De belangrijkste features die ik hieronder noem, zijn wat mij betreft de meest bruikbare functies. Of in elk geval de functies die aan mijn ict-opstelling ontbraken.

1- Touchpad

In het bezit zijnde van de MacBook Pro, is het al een bekend gevoel om met een touchpad te werken. Een touchpad in plaats van een muis voor de iMac, naast het toetsenbord echter, was nieuw. Een prettige ervaring. We speelden zelfs even met de gedachte om de muis helemaal weg te doen, maar aangezien we de Bamboo slechts te leen hadden, leek dat niet verstandig. Voor mensen die nog niet gewend zijn aan touchpads (of trackpads), is het wellicht even wennen, maar ik was destijds ook vrij snel gewend aan die van de MacBook Pro. Als je de mogelijkheden eenmaal kent, is het heerlijk werken.

2- Tekenen

Mijn kinderen waren meteen razendenthousiast toen ze de mogelijkheden zagen. Voor deze generatie is tekenen op de computer iets volkomen natuurlijks. Weliswaar nieuw, dus nog niet geheel vanzelfsprekend, maar na vijf minuten, praatten ze er al over alsof ze nooit anders gekend hebben. Mijn dochter van 9, in het geheel geen getalenteerde tekenaar,😉 wist toch al direct een mooie tekening te maken op de Bamboo. Vervolgens in Illustrator de tekening bewerken en inkleuren was nog wel even een bridge-too-far, maar eerlijk gezegd was het dat voor mijzelf ook…

De Bamboo werkt intuïtief, wat ook blijkt uit het feit dat kinderen er zo makkelijk mee werken, en ook gebruiksvriendelijk. Het was voor ons nog wel even zoeken naar de juiste software om het best in te kunnen tekenen, maar daar is met een beetje Googlen wel uit te komen.

3- Foto’s bewerken

Gaat prima, hoort eigenlijk thuis onder punt 1 (touchpad) want je werkt het liefst in het fotoprogramma (in mijn geval iPhoto en Photoshop) waar je altijd in werkt en waar je ook je collectie in hebt staan. Ook dit deed me denken aan de trackpad van de MacBook.

Zeker een aanrader dus, en voor veel mensen een toevoeging. Ook voor mensen die niet veel computerkennis hebt, zal de Bamboo Fun tablet een prima aanvulling zijn.

Geef een reactie

